FORMULA-1.SK


Denný archív článkov

<<  <  Dec 2019  >  >>
Po 29162330
Ut 310172431
St 4111825 
Št 5121926 
Pi 6132027 
So 7142128 
Ne18152229 

     +- Filter kategórií
     +- Vyhľadávací filter


Hľadaj v:
 
OD:

DO:


Voľba štýlu


Motory, prestupy a Alonso
 Komentár  0:56  17.9.2008   Autor: FORMULA-1.SK

Fernando Alonso a najmä šéf tímu Renault Flavio Briatore viackrát vyjadrili nespokojnosť s vývojom motorov u konkurencie. Naznačujú, že sa im podaril obísť príkaz zmrazenia motorov, kým Renault ho striktne napĺňa.

Narážky sa týkajú motorov Ferrari, Mercedes a BMW. Fernando Alonso naznačil, že Mercedes vylepšoval motor po výkonnostnej stránke ešte v čase, keď v tíme pôsobil. Zlepšenie motorov Ferrari sa zase dokladuje vzostupom tímu Toro Rosso, ktorý v poslednej dobe prekonáva Red Bull s takmer identickým šasi. Naviac sa zdá, že motory Ferrari sa stávajú menej spoľahlivými, čo by mohlo svedčiť o vývoji motorov. U BMW sme tiež zaznamenali výkonnostný vzostup. 

Renault by si Alonsa rád udržal, no s menej výkonnými motormi by sa jeho šance na boj o predné priečky výrazne znížili, hoci dobré zvládnutie systému KERS bude v nasledujúcej sezóne asi rozhodujúcejšie. Briatore sa predbežne dohodol s Mosleym, že FIA podnikne kroky, aby sa výkon motorov vyrovnal. Ak sa tak stane, môže to zavážiť pri Alonsovom rozhodovaní. V prospech Renaultu hovorí aj zázemie a dlhodobá spolupráca Alonsa s tímom. Nikde inde nebude mať tak pevné postavenie oproti tímovému kolegovi. Zdá sa, že priípadné kroky FIA na vyrovnanie výkonu motorov budú znamenať Alonsovo zotrvanie v Renaulte.

V skutočnosti ale neexistuje žiadny dôkaz, že vzrástla výkonnosť niektorých motorov. Mnohé tomu nasvedčuje, ale ku každému javu možno nájsť vysvetlenie, ktoré teóriu o náraste výkonu vyvracia. V prvom rade FIA už preverovala Hamiltonov aj Massov motor a žiadne nepovolené zmeny nenašla. Alonsove vyjadrenia na stranu McLarenu nie sú celkom dôveryhodné, ale čo je dôležitejšie, miera v akej Alonso vedel posúdiť, či priamo zvyšovali výkon motora je otázna. Monopost F1 je veľmi komplexný a veľa jeho súčastí s motorom spolupracuje, no ich zmenu nemožno považovať za vylepšenie motora. Zlepšenie motorov Ferrari je tiež sporné. Tím Force India výkonnostne od začiatku sezóny skôr klesol. Rovnako Renault sa zdá byť Ferrari o čosi bližšie ako začiatkom sezóny. Toro Rosso až do VC Monako používalo staré šasi, ale od nasadenia nového idú výrazne nahor. Tím aj jazdci potrebovali čas na oboznámenie sa s novým monopostom. Vzostupný trend z pretekov na preteky nie je teda vôbec prekvapujúci, naopak očakávaný. Do kariet hrali tímu Toro Rosso aj okolnosti, kým Red Bullu sa šťastie skôr vyhýbalo.

Isté je, že motor Ferrari funguje so súčasným šasi vyvinutým spoločnosťou Red Bull Technology lepšie ako motor Renault, no nemožno tvrdiť, že za tým nutne musí byť nárast výkonnosti samotného motora. Rozličný motor má samozrejme vplyv aj na konštrukciu ďalších vnútorných súčastí, ako konieckoncou zvykol tvrdiť technický riaditeľ Toro Rosso Giorgio Ascanelli, keď obhajoval tvrdenie, že neporušili Concordskú dohodu o tom, že tím si musí postaviť vlastné šasi. Z nejakého dôvodu motor Ferrari spolupracuje s týmto šasi lepšie, možno Renault podcenil vývoj systémov súvisiacich s motorov (podľa Briatoreho slov v domnení, že ide o zvyšovanie výkonu motora, čo však zrejme neobstojí). Niekedy si však dva rôzne komponenty jednoducho lepšie "rozumejú" a toto môže byť ten prípad. Náznakov o náraste výkonu motorov Ferrari je rovnako veľa ako tých, že výkonnosť len sotva mohla narásť.

Aké sú ale Alonsove možnosti okrem Renaultu, ak sa nepresadí spôsob, ktorý by kompenzoval tímu súčasné zaostávanie? Najčastejšie sa skloňuje BMW a Honda a iné tímy asi ani neprichádzajú do úvahy. BMW sa zdá byť najlepším riešením, sú silný tím súčasnosti a z pohľadu aktuálnej výkonnosti najlepšou voľbou. Nič nenasvedčuje tomu, že by tento tím vybočil zo správneho kurzu. Honda naopak dnes vyzerá pomerne tragicky. No reorganizácia, ktorú započal Ross Brawn už prináša ovocie. Tím je motivovanejší a riadiace procesy sú efektívnejšie. Zdá sa, že Honda je najďalej so systémom KERS, čo by mohlo byť kľúčové. Dokáže sa však tím, ktorý je na predposlednom mieste v Pohári konštruktérov naozaj vzchopiť?

Alonso zrejme takýto risk nepodstúpi. Asi zotrvá v Renaulte, alebo pôjde do BMW. Tu by nahradil asi Nicka Heidfelda, za istých okolnosti však aj Roberta Kubicu, ktorý v poslednej dobe vyjadril určitú nespokojnosť so spôsobom práce v BMW. Toto by sa zrejme stalo len vtedy, ak by Alonso požadoval silné postavenie v tíme. Naviac by nepochybne chcel získať Kubicu, ak by už Alonso tím opustil. Každopádne je vysoko pravdepodobné, že ak Alonso zamieri inde, pôjde o výmenu a jazdec, ktorého nahradí, pôjde do Renaultu. Tomu totiž už moc na výber nezostane a pri sezóne, kde sa zavádzajú sliky, kompletne menia pravidlá o aerodynamickom prítlaku a zavádza systém KERS nepochybne budú chcieť mať skúseného pilota.

Komentáre k článku
© 2008 FORMULA-1.SK || VALID XHTML 1.0 || VALID CSS