FORMULA-1.SK


Denný archív článkov

<<  <  Jan 2019  >  >>
Po 7142128
Ut18152229
St29162330
Št310172431
Pi4111825 
So5121926 
Ne6132027 

     +- Filter kategórií
     +- Vyhľadávací filter


Hľadaj v:
 
OD:

DO:


Voľba štýlu


Honda končí v F1!
 Správa  16:42  6.12.2008   Autor: FORMULA-1.SK

Tím Honda včera nečakane oznámil ukončenie svojho pôsobenia v F1. Dôvodom bol výrazný pokles predaja automobilov v súvislosti s finančnou krízou a s tým súvisiace šetrenie. Oznámenie vyvolalo rozporuplné reakcie. Práve Honda ako žiadny iný tím investoval úsilie a prostriedky prakticky výhradne na nový monopost už v skorých fázach uplynujej sezóny, pričom podľa všetkého boli veľmi ďaleko vo vývoji systému KERS a monopost bol vôbec prvýkrát vyvíjaný pod taktovkou Rossa Brawna. Aj keď nové pravidlá nevyhnutne zamiešajú poradím, očakávalo sa, že práve tento tím by mohol byť jedným z čiernych koňov sezóny 2009 a nikto nepochyboval o tom, že sa odlepsia z nelichotivej predposlednej priečky v Pohári konštruktérov.

Faktom zostáva, že v posledných dvoch rokoch boli výsledky tímu priam katastrofálne. Tím bol finančne zdravý, pretože automobilka Honda bola ochotná financovať celý vývoj. Po odchode Lucky Strike v dôsledku zákazu tabakovej reklamy sa tím nesnažil nájsť nových veľkých sponzorov, pretože sa v materskej automobilke rozhodli prezentovať svoj ekologický projekt "Earth dreams". Práve to spravilo Hondu zraniteľnejšou od iných továrenských tímov v kontexte súčasnej finančnej krízy. Absencia sponzorov a biedne výsledky spôsobili, že Honda v uplynulom roku skončila v strate údajne až 180 milónov €. 

Aj tak je otázkou, či sa japonské vedenie neunáhlilo, vzhľadom k očakávanému progresu. Podľa Jacquesa Villeneuva išlo čisto a politické rozhodnutie. "Nemyslím si, že F1 je pre Hondu jedna z najnákladnejších aktivít, ale pri súčasnej ekonomickej klíme musíte byť videný, že znižujete náklady."

Podľa vyjadrení prezidenta Hondy Takeoa Fukuiho vynaložia všetko úsilie, aby tím predali schopnému kupcovi, ktorý zabezpečí budúcnosť tímu. Sú ochotní predávať aj za nízku cenu. Podľa Fukuiho bolo rozhodnutie čisto ekonomické, nesúviselo s výkonnosťou tímu  a že ešte v septembri nič podobné nepredpokladali. V ostatných motoristických aktivitách (Moto GP, ICS, organizácia VC Japonska v Suzuke) Honda mieni ďalej zotrvať.

Zamestnanci Hondy sa o udalostiach dozvedeli len o niečo skôr ako verejnosť. Nick Fry a Ross Brawn ubezpečujú, že chcú pripraviť tímu čo najlepšie podmienky pre štart do novej sezóny. Podľa Brawna je tím veľmi silný a je dobrou investíciou pre nádejného kupcu. S motormi podľa neho problém nebude, údajne už kontaktoval Lucu di Montezemola o dodávke motorov Ferrari, ktorým sa uvoľnila kapacita po prechode Force India k Mercedesu. Nicka Fry vraj povedal, že už včera boli traja seriózni záujemcovia o kúpu tímu, aj keď to neskôr poprel. Jedným z hlavných kandidátov má byť David Richards, bývalý šef tohto tímu, ktorý sa neúspešne pokúšal o vstup tímu Prodrive do F1. 

Je paradoxné, že Honda skončila práve vtedy, keď bolo okolo nej najviac pozornosti v súvislosti so súbojom o miesto druhého jazdca medzi Rubensom Barrichellom, Brunom Sennom a Lucasom di Grassim. Nakoniec možno nebude jazdiť nikto z nich. Jenson Button vyhlásil, že oznámenie ho šokovalo a potreboval nejaký čas, aby sa cez to preniesol, teraz je však už pozitívne naladaný, lebo nič viac ani robiť nemôže. Honda mu ponúkla rozviazanie zmluvy, ak by dostal lepšiu ponuku, čo sa však nezdá veľmi pravdepodobné. Jazdecká zostava, ďalší vývoj tímu a či vôbec bude štartovať v novej sezóne závisí od toho, či sa nájde vhodný kupca. Nie je vylúčené, že na štarte novej sezóny uvidíme len 18 monopostov. A problémy s financovaním môžu mať časom aj BMW, ktorému končí sponzorská zmluva s Credit Suisse a predaj ich automobilov prudko klesá. Ostatné tímy zatiaľ výraznejšie problémy nevykazujú, aj keď v prípade Renaultu sa po stratách sponzora ING isté obavy objavujú. Faktom je, že ING sponzoringom Renaultu a F1 mimoriadne zvýšil povedomie o spoločnosti a predstavitelia označujú tento sponzoring z hľadiska marketingu za najlepšiu vec, čo kedy spravili a neuvažujú o odchode. Najbohatšie tímy McLaren, Ferrari a Toyotu by finančné problémy nemali postihnúť vôbec.

Komentáre k článku
© 2008 FORMULA-1.SK || VALID XHTML 1.0 || VALID CSS