Rozhovor s Berniem Ecclestonom
Rozhovor 16:43 30.12.2008 Autor: FORMULA-1.SK
Rozhovor 16:43 30.12.2008 Autor: FORMULA-1.SK
O: Navrhli ste myšlienku, že by mali byť zavedené zlaté medaily. Ako by to fungovalo?
Bernie Ecclestone: Moja myšlienka je namiesto bodov udeľovať medaile jazdcom skončiacim v pretekoch na prvom až treťom mieste, zlatú pre víťaza, striebornú pre jazdca na druhom mieste a bronzovú pre jazdca, ktorý príde tretí.
O: Takže ako sa bude rozhodovať jazdecký šampionát?
BE: Titul bude udelený jazdcovi, ktorý vyhrá najviac zlatých medailí v sezóne a ak by bola remíza, bral by sa do úvahy počet strieborných medailí (a ak by bola remíza, rozhodovali by bronzové medaile a tak ďalej).
O: Čo stojí za myšlienkou?
BE: Nuž, úplne jednoducho, spraví to z Formule 1 oveľa vzrušujúcejšie podujatie, pretože to bude motivovať jazdcov vyhrať preteky. Mali by sme vidieť oveľa viac predbiehania, jazdci sa chopia viac šancí a budú proti sebe pretekať celou cestou až po šachovnicovú vlajku. V súčasnosti dosť často vidíme jazdcov uspokojiť sa s druhou, treťou alebo štvrtou pozíciou, a preteky múžu byť jednotvárne v poslednom stinte po poslednej sérii zástavok v boxoch. Nie jazdci sú tí, ktorých treba obviňovať, oni sú pretekári, ale bodovací systém ich núti byť príliš konzervatívnymi. A veci sa majú tak, že ak chcú získať titul, je lepšie uspokojiť sa s pár bezpečnými bodmi ako naháňať chlapíka pred nimi a riskovať, že pôjdu domov bez bodov.
Ale toto je Formula 1, vrchool svetového motošportu a iba najlepší jazdec by mal vyhrať titul. Byť šampiónom Formuly 1nie je o tom byť konzistentným a spoľahlívým "dochádzačom". Je to o tvrdom pretekaní, uchopenia sa šancí a nie o uspokojení sa s druhým najlepším. Minulý rok viedol Hamilton jazdecký šampionát pred tým ako si zaistil jeho vôbec prvé víťazstvo. Podobne tento rok po Kanade, Kubica viedol na body jazdecký šampionát, dokonca aj keď Hamilton, Massa a Räikkönen vyhrali viac pretekov. Lewis a Robert sú obaja extrémne talentovaný, ale nemyslím si, že systém by mal produkovať takýto druh výsledku. Nemalo by byť možné, aby bol niekto korunovaný svetovým šampiónom bez toho, aby vyhral jediné preteky, ale toto sa reálne môže stať, ak nezmeníme bodovací systém.
O: Navrhujete, aby sa Pohár konštruktérov rozhodoval rovnakým spôsobom?
BE: Nie, myslím, že by sme ho mali nechať tak ako je, udeľovať body pre miesta 1 až 8 ako robíme teraz. Pre tímy sú konštruktérske body čisto finančnou záležitosťou, keďže rozhodujú o tímovom podiele z každoročných príjmov. Bojovanie o bod alebo dva je skutočne dôležité pre tímy v spodnej časti poľa a ja nevidím jediný dôvod to meniť. V roku 2003 sme rozšírili bodovací systém na osem miest, čo bolo skvelé pre tímy, najmä pre tie menšie, ale vyostrilo to problém s jazdeckým bodovacím systémom zvýšením počtu bodov pre tých, čo skončili druhí zo 6 na 8, spravili sme krok z prvého na druhé miesto príliš plytkým. V tomto roku Michael (Schumacher) vyhral titul nad Kimim (Räikkönenom) len o dva body, ale Michael vyhral šesť pretekov, kým Kimi vyhral len jediné preteky. Kimi je skvelý jazdec a prirodzený pretekár, ale nemyslím si, že by bolo správne vyhrať titul za takejto situácie, aj keď sa to takmer stalo.
O: V niektorých médiách sa tvrdilo, že ste nešťastný, že Lewis vyhral šampionát a že to je za návrhom …
BE: Nezmysel! Lewis je zaslúžený svetový šampión a nikto nebol viac potešený ako ja, že to vyhral. Bolo mu súdené stať sa šampiónom a bolo len otázkou kedy, nie či, šampionát vyhrá. Jediná vec s ktorou som bol nespokojný, že pri súčasnom bodovacom systéme Lewis potreboval skončiť len piaty v posledných pretekoch, aby získal titul a nemyslím si, že fanúšikovia chodia na preteky, alebo zapínajú svoje TV, aby sledovali skvelého jazdca ísť za piatym miestom. Chcú vidieť najlepších jazdcov sveta tvrdo bojovať o víťazstvo v pretekoch.
O: Obávate sa u zlatých medailí, že o titule by mohlo byť rozhodnuté v strede sezóny?
BE: Myslím, že to sa môže stať za každého bodovacieho systému, ak jeden konštruktér dominuje s nadradeným autom, ale vlastne si myslím, že to je menej pravdepodobné pri systéme zlatých medailí. So štyrmi alebo piatimi pretekmi do konca, môže jazdec ktorý zaostáva tri alebo štyri zlaté medaily stále vyhrať šampionát, čo je oveľa menej pravdepodobné ako teraz, keď rozdiel medzi prvým a druhým miestom je len dva body. V každom prípade spôsob ako nechať šampionát otvorený a vzrušujúci je redukovať náklady, ktoré tím potrebuje, aby bol konkurencieschopný. Som veľmi potešený, že tímy teraz vidia zmysel tejto záležitosti a súhlasili so zmysluplnými návrhmi zredukovať ich výdaje, keďže Max (Mosley) a ja ich k tomu naliehame už nejaký čas. Myslím, že sa teraz všetci zobudili na toto volanie a uvedomili si, že súčasné úrovne nákladov jednoducho nie sú udržateľné. Čo je dôležitejšie, pretekanie by sa malo stať tiež vyrovnanejšie.
Bernie Ecclestone: Moja myšlienka je namiesto bodov udeľovať medaile jazdcom skončiacim v pretekoch na prvom až treťom mieste, zlatú pre víťaza, striebornú pre jazdca na druhom mieste a bronzovú pre jazdca, ktorý príde tretí.
O: Takže ako sa bude rozhodovať jazdecký šampionát?
BE: Titul bude udelený jazdcovi, ktorý vyhrá najviac zlatých medailí v sezóne a ak by bola remíza, bral by sa do úvahy počet strieborných medailí (a ak by bola remíza, rozhodovali by bronzové medaile a tak ďalej).
O: Čo stojí za myšlienkou?
BE: Nuž, úplne jednoducho, spraví to z Formule 1 oveľa vzrušujúcejšie podujatie, pretože to bude motivovať jazdcov vyhrať preteky. Mali by sme vidieť oveľa viac predbiehania, jazdci sa chopia viac šancí a budú proti sebe pretekať celou cestou až po šachovnicovú vlajku. V súčasnosti dosť často vidíme jazdcov uspokojiť sa s druhou, treťou alebo štvrtou pozíciou, a preteky múžu byť jednotvárne v poslednom stinte po poslednej sérii zástavok v boxoch. Nie jazdci sú tí, ktorých treba obviňovať, oni sú pretekári, ale bodovací systém ich núti byť príliš konzervatívnymi. A veci sa majú tak, že ak chcú získať titul, je lepšie uspokojiť sa s pár bezpečnými bodmi ako naháňať chlapíka pred nimi a riskovať, že pôjdu domov bez bodov.
Ale toto je Formula 1, vrchool svetového motošportu a iba najlepší jazdec by mal vyhrať titul. Byť šampiónom Formuly 1nie je o tom byť konzistentným a spoľahlívým "dochádzačom". Je to o tvrdom pretekaní, uchopenia sa šancí a nie o uspokojení sa s druhým najlepším. Minulý rok viedol Hamilton jazdecký šampionát pred tým ako si zaistil jeho vôbec prvé víťazstvo. Podobne tento rok po Kanade, Kubica viedol na body jazdecký šampionát, dokonca aj keď Hamilton, Massa a Räikkönen vyhrali viac pretekov. Lewis a Robert sú obaja extrémne talentovaný, ale nemyslím si, že systém by mal produkovať takýto druh výsledku. Nemalo by byť možné, aby bol niekto korunovaný svetovým šampiónom bez toho, aby vyhral jediné preteky, ale toto sa reálne môže stať, ak nezmeníme bodovací systém.
O: Navrhujete, aby sa Pohár konštruktérov rozhodoval rovnakým spôsobom?
BE: Nie, myslím, že by sme ho mali nechať tak ako je, udeľovať body pre miesta 1 až 8 ako robíme teraz. Pre tímy sú konštruktérske body čisto finančnou záležitosťou, keďže rozhodujú o tímovom podiele z každoročných príjmov. Bojovanie o bod alebo dva je skutočne dôležité pre tímy v spodnej časti poľa a ja nevidím jediný dôvod to meniť. V roku 2003 sme rozšírili bodovací systém na osem miest, čo bolo skvelé pre tímy, najmä pre tie menšie, ale vyostrilo to problém s jazdeckým bodovacím systémom zvýšením počtu bodov pre tých, čo skončili druhí zo 6 na 8, spravili sme krok z prvého na druhé miesto príliš plytkým. V tomto roku Michael (Schumacher) vyhral titul nad Kimim (Räikkönenom) len o dva body, ale Michael vyhral šesť pretekov, kým Kimi vyhral len jediné preteky. Kimi je skvelý jazdec a prirodzený pretekár, ale nemyslím si, že by bolo správne vyhrať titul za takejto situácie, aj keď sa to takmer stalo.
O: V niektorých médiách sa tvrdilo, že ste nešťastný, že Lewis vyhral šampionát a že to je za návrhom …
BE: Nezmysel! Lewis je zaslúžený svetový šampión a nikto nebol viac potešený ako ja, že to vyhral. Bolo mu súdené stať sa šampiónom a bolo len otázkou kedy, nie či, šampionát vyhrá. Jediná vec s ktorou som bol nespokojný, že pri súčasnom bodovacom systéme Lewis potreboval skončiť len piaty v posledných pretekoch, aby získal titul a nemyslím si, že fanúšikovia chodia na preteky, alebo zapínajú svoje TV, aby sledovali skvelého jazdca ísť za piatym miestom. Chcú vidieť najlepších jazdcov sveta tvrdo bojovať o víťazstvo v pretekoch.
O: Obávate sa u zlatých medailí, že o titule by mohlo byť rozhodnuté v strede sezóny?
BE: Myslím, že to sa môže stať za každého bodovacieho systému, ak jeden konštruktér dominuje s nadradeným autom, ale vlastne si myslím, že to je menej pravdepodobné pri systéme zlatých medailí. So štyrmi alebo piatimi pretekmi do konca, môže jazdec ktorý zaostáva tri alebo štyri zlaté medaily stále vyhrať šampionát, čo je oveľa menej pravdepodobné ako teraz, keď rozdiel medzi prvým a druhým miestom je len dva body. V každom prípade spôsob ako nechať šampionát otvorený a vzrušujúci je redukovať náklady, ktoré tím potrebuje, aby bol konkurencieschopný. Som veľmi potešený, že tímy teraz vidia zmysel tejto záležitosti a súhlasili so zmysluplnými návrhmi zredukovať ich výdaje, keďže Max (Mosley) a ja ich k tomu naliehame už nejaký čas. Myslím, že sa teraz všetci zobudili na toto volanie a uvedomili si, že súčasné úrovne nákladov jednoducho nie sú udržateľné. Čo je dôležitejšie, pretekanie by sa malo stať tiež vyrovnanejšie.
Zdroj: F1.COM